clubgerrit.nl
1e hulp bij fietsreizen
2014 The Visayas c dag 3-4

Moalboal – Alcoy 82 km

Een van de meest dramatische etappes uit de geschiedenis van club Gerrit. Jens had nog gewaarschuwd maar met de arrogantie van de ervaren fietser en loodzware etappes in de Dominicaanse Republiek, Guatemala en Oeganda in het geheugen hadden we die lachende opzij geschoven. Vanuit Moalboal reden we eerst een stukje naar het zuiden en toen begon de klim naar het centrum van Cebu, een bergketen met toppen tussen 800 en 1000 meter.

Het wegdek werd steeds dramatischer en konden we de eerste kilometers nog alles rijden, op het tweede stuk waren stukken van meer dan 15 procent en was het gemiddelde hoger dan 10 procent. Al snel lipoe de temperatuur op tot boven de 30 graden. Er was nog even een hergroepering in een dorp maar daarna was het een persoonlijke wordsteling met de berg.

Zelfs wandelen was hier zwaar geweest en dat deden we dan ook regelmatig maar dan wel met een fiets met bagage die meegeduwd moest worden. Het was ook genieten op dit pad dat soms als singletrack door een weelderig tropisch bos liep en soms kwamen er rotsen tevoorschijn. En altijd was er een geweldig uitzicht op de zee en het laagland van de westkust van Cebu en daarachter de bergen van Negros.

Het was een ook een worsteling om boven te komen en toen we daar eindelijk na uren waren, zaten we te wachten bij een paar huisjes die hier op de top stonden. Een paar gezinnen proberen hier van wat verspreide akkertjes te leven. Een hard bestaan maar met een mooi uitzicht.

In het enige echte dorp hier bovenop het eiland – Mantalongon – kun je fruit en andere etenswaren krijgen. Hier wordt alles wat verbouwd wordt verhandeld op de markt. Daarvandaan gaat het over een asfaltweg hard naar beneden naar de oostkust van het eiland.

Villa Rosa vinden we na enige aarzelingen en heen en weer rijden. Had niet zo moeilijk hoeven zijn. Het is een prachtig huis vol kitsch en marmeren beelden, een mooi zwembad en een prachtige ligging. Voor elk club Gerrit lid is een personeelslid en we hebben de hele villa voor ons zelf.

Dag 4 , wachten op de boot

(4 maart)We zijn net in een hotel binnengevallen in de stad Tagbilaran, de hoofdstad van het eiland Boho. Omdat de boot vertraging had en de haven waar we eigenlijk naar toe zouden gaan was vernield door de aardbeving zijn we hier beland. We kwamen in het donker aan dus dat was improviseren. We kwamen een Nieuwzeelander tegen die hier woont en ons een goede tip gaf. De boot was een soort vrachtschip met plastic stoeltjes langs de reling. een bijzondere ervaring. Onderweg sprongen er 10 dolfijnen over het wate in de ondergaande zon.

We waren vanochtend vertrokken om 9.30 uit ons fantastische resort aan zee villa rosa en reden in hoog tempo in een treintje naar Arga en kwamen daar rond 11 uur aan. een leuk stadje met mooie oude gebouwen.

Daar begon de grap van de boot. De eerste die we er naar vroegen had zelf een boot en wilde ons wel brengen en zei dat de pont niet meer ging. De tweede zei dat die om 11.00 uur ging en de derde wist zeker om 13.00 uur, maar niet in Argao maar 9 km verderop, nee zei de ander maar 5 kilometer. Bij de tourist information heben ze gebeld en daar zeiden ze om 11 a 12 uur. Eigenlijk om 11 uur maar het laden duurt nogal lang en dan wordt het wel 12 uur. Ze belde nog wel even of ze wilde wachten op 7 fietsers. Het bleek uiteindelijk wel 10 km te zijn en de werf was volkomen leeg. Hij ging om 5 uur zei een mannetje daar, de volgende ochtend. Nou er kwam e nog een want de ochtend boot had vertraging en kwam wwarschijnlijk om 13.00 uur. Dan moesten we er om 12.30 zijn.

Gelukkig was er achter de werf een geweldig complex op steltjes in zee waar een lange houten steiger vanuit de mangrovebossen waar ook een vistestaurant was en wat hebben we daar geweldig vis gegeten. De boot zagen we uiteindelijk binnen komen om een uur of 14.00 en we vertrokken uiteindelijk om 15.45. Bijzondere ervarin
We kwamen in het donker aan dus Carmen doen we op de terugweg.