clubgerrit.nl
1e hulp bij fietsreizen
2014 The Visayas e: Siquijor en Zuid Negros

Dag 8: Club Gerrit rondt en dwarst Siquijor.

De hele club zat om half zeven aan het ontbijt. Eerst waren er wat geneerde leden om het bedienend personeel hier zo vroeg aan het werk te zettten maar toen Alex zijn schoonmoeder verzekerde dat ze elke ochtend om 4 uur op stond was dat probleem getackeld.
Toen we wegreden om een uur of zeven zagen we de buurvrouw van het complex onze gisteren ingeleverde vuile was schrobben in een mooie zinken teil.

We reden door de ochtend - het is dan nog maar zo'n 27 graden - langs de rondweg om het eilandnaar het oosten en het zuiden.

De eerste attracties werden door het voltallige peleton gemist - het houten huis uit de 18e eeuw en een mooi strand in een manmade forest.

In het plaatsje Maria bespraken we even de rest van de trip maar helaas niet met de volledige groep - zeven is veel voor plenaire communicatie.
Bij de afslag naar Kagusuan Beach bleken Frans en Leon door te zijn gereden.
Er was nog een afslag en we verdeeelden de groep in tweeen in de hoop ze alsnog te treffen.

De weg was al mooi, scherend over een rustige weg met slechts wat brommertjes en door groene met palmen bezaaide heuvels, leuke dorpjes en langs prachtige zeezichten, maar nu langs de kleinere weg was het verkeer helemaal afwezig. Geen frans en leon maar wel een heel mooi strand en een smsje dat ze in Lazi wachtten.

Na een snack in de bakeshop bij de haven van lazi en een kort bezoek aan de enorme oude kerk en het klooster, het grootste van de Filipijnen gingen we omhoog de bergen in. Langs de Lazi-Poo-Luyang road in herstel sie wonderlijk genoeg niet in Google maps te vinden was en daarom een gat in mijn GPS routes laat zien refen we omhoog, eerst naar de Cambugahay wAtervallen waar we naast lokale jongens die een liaan trachten te verhuren waarmee je er over kan slingeren en wat lokale touristen ook de 6 andere buitenlandse toeristen tegenkwamen. Die zitten allemaal aan de westkant in San juan, zodat we de rest van het eiland voor ons zelf hebben. Een van de zes bleek een jonge vrouw uit zweden die een heel verhaal in drie coupletten over haar hele zijkant had laten tattooeren. Het bleek haar levensfilosofie. i hope you won't change your mind zei Rene tegen haar.

Pas na de watervallen ging de weg serieus omhoog meestal over asfalt tot 450 meter, een erg mooie klim. Beneden na een afdaling die altijd weer veel langer en steiler lijkt dan de klim, alsof je iets uitschakelt tijdens de klim, kwam Jan vertellen dat er drie achterblijvers waren omdat leon zijn ketting gebroken was. De SMS werkt goed en in Larena bij de lunch waren we weer compleet en om drie uur waren we terug om weer te kunnen zwemmen en snorkelen, de rest van de middag na een prachtige rondrit zonder bagage.

Het snorkelen is geen Curacao en al helemaal geen Bonaire. voor de debutanten op dit gebied is het toch indrukwekkend maar ik ga mijn camerabril pas weer echt goed daar gebruiken denk ik. Hier moet je eerst 200 meter door ondiep water ploegen om de eerste riffen te bereiken en dan zie je veel koraal maar weinig vis. Volgens Alex wordt het overbevist en is dat de reden. Ik ben benieuwd of Negros beter is. Dat ziet er wel veelbelovend uit.

Dag 9: Van mooie plekken en misantropen en hard rijden in een treintje

Gisteravond heb ik mij even verwijderd van het clubgezelschap om op het drooggevallen strandje van de sterren en de muziek te gaan genieten. Opeens last van te veel club en te veel drank in de andere clubleden.
Alex had zich ook in het gesprek gemengd en vertelde zijn verhaal. Hij zit weliswaar op een prachtige plek maar hij zit er vreselijk vast en maakt bepaald geen gelukkige indruk. Ook zijn Elma trouwens niet behalve als Rene luidkeels de kwaliteit van haar zelfgemaakte vruchtenwijn prijst, bij elke fles weer wat harder.
Alex heeft ook op alles wat wij als mooi of bijzonder ervaren wel zijn eigen misantropische weerwoord. Ja het is een mooi strand maar de regering (zijn favoriete mopperpunt) heeft de weg er naar toe afgesloten.
Het lijkt megeen gelukkig bestaan als uitbater van een resort op de Filipijnen.

Vandaag een snelle etappe. Eerst 18 km naar de ferry in Siquijor, waar een vrij kleine maar snelle boot ons met onzefietsen naar Dumaguete bracht, de hoofdstad van Negros Oriental. Een groot eiland, het vierde in grootte van de Filipijnen. In Dumaguete, een stad met ruim 100.000 inwoners hebben we gelunched op een echte boulevard, de eerste die we hier zijn tegengekomen.

Na de lunch nog 43 km naar het zuiden waarvan de eerste 32 over een brede weg pal naar het zuiden. Treintje rijden met 35 a 40 in het uur. Dat kan gemakkelijk want het verkeer stelt hier niets voor. De enkele brommers/ motors gaan jou voorbij, jij gaat de fietstaxi's voorbij, een soort BMXjes met zijspan. De Jeepney's en busjes passeer je als ze stilstaan en zij jou weer als ze rijden. Alles gaat heel organisch, een beetje opletten, maar weinig problemen.

Het peleton gedraagt zich naar hun plek in het klassement. Jan en rene besluiten al gauw hun eigen tempo te gaan rijden en als het heel hard gaat gaan Gerard en Leon eraf, hoewel leon steeds sterker gaat rijden en nog wel mee had gekund.

De laatste 11 km gaan over een klein weggetje, soms asfalt of beton, maar ook stukken onverhard met stenen of los gravel. Mooie doorkijkjes met palmen naar strandjes of rijstvelden en af en toe een zicht op de vulkaan die verderop 1900 meter hoog overal in het zicht is.

Over obscure steile paadjes en uiteindelijk een trap van 107 treden bereiken we ons doel, het ver weggestopte paradijsje Kookoo's nest, een door een Engels stel gerund prachtig stuk strand waarop mooie tweeverdiepse hutten van natuurlijke materialen
zijn neergezet. Onze hut heeft een balkon met zitje en hangmat.

Het leven is het mooist voor hem die dit soort plekken kan bezoeken en weet dat hij ook weer verder kan en uiteindelijk terug naar huis.